Cronos Coporate Repair Café

Cronos organiseert hun eerste Corporate Repair Café voor meer dan 9.000 personeelsleden!

In samenwerking met vzw Maakbaar Leuven organiseerde Cronos Care eind mei 2024 hun eerste corporate repair café voor en door personeelsleden van De Cronos Groep. Cronos startte in 1991 als éénmansbedrijf, maar is ondertussen een grote IT-groep met meer dan 9.000 medewerkers verspreid over vele bedrijven. Hiervan zijn de meeste actief in Vlaanderen en daarvan is de grootste concentratie gevestigd in Kontich.

Cronos Care is een ondersteunende organisatie binnen De Cronos Groep. De kracht van Cronos Care zit in hun wellbeingprogramma’s die duurzame groei van medewerkers stimuleren. Hun slogan is “Wellbeing altijd en overal”.

Het corporate repair concept was heel eenvoudig: Handige collega’s 🙋🏻‍♂🪛 herstellen kapotte toestellen van minder handige collega’s🙂.

Corporate Repair Café - Repair Labo
Foto: Erik en Albert van Maakbaar herstelden de Powerplus heggenschaar van Jente.

Jente vertelt:Ik wou dit toestel nog een laatste kans geven voordat ik hem naar het containerpark bracht. De twee snijbladen gingen niet meer vlot over elkaar, ze bewogen onregelmatig en ze hadden te weinig kracht.  Het leek me een repareerbaar mechanisch probleem, maar zelf weet ik niet hoe ik hieraan moet beginnen. Ik vond het heel boeiend de herstelling te kunnen volgen en bij te leren. De motorkast ging volledig open, maar daar vonden we geen duidelijk aanwijsbare schade of problemen. De herstelling kwam na enkele omzwervingen neer op het losmaken, schoonmaken en smeren van de messen, gecombineerd met het wat losser draaien van de klemmoeren. Hierdoor konden de messen wel weer op het juiste toerental geraken….  Ik ben blij dat ik volgehouden heb.”

Albert, vrijwilliger bij Maakbaar, vertelt: Ik ben gepensioneerd, en herstel veel thuis en op repair cafés omdat ik dat graag doe. Hier was mijn rol anders, maar zeer aangenaam omdat ik andere herstellers kon helpen met mijn kennis en ervaring. Ik voelde dat dit geapprecieerd werd en dat dit voor minder ervaren herstellers nuttig was. Elk toestel is anders en dat maakt de complexiteit groot. De oplossing blijkt soms eenvoudig, maar de weg ernaar toe is dat niet altijd.”

Erik vertelt:

Ik had als kind al een grote nieuwsgierigheid om te begrijpen hoe toestellen in elkaar staken. Mijn jongere zus kon maar kort genieten van een sprekende pop die ze van de Sint had gekregen, want ik haalde haar al snel helemaal uit elkaar om de ingebouwde elektronica te onderzoeken. Sorry zus 😘. Via mijn vader, een elektricien, en mijn beide grootvaders, de ene professioneel en de andere hobbyist-elektronicus, erfde ik hun passie en stelselmatig de ervaring met techniek en reparatieklusjes.

Je leert iets bij en maakt collega’s blij met een hersteld toestel. In het geval van de heggenschaar, heb ik nu het mechanisme van zo’n toestel door en door leren begrijpen. Hierdoor sta ik nu veel sterker in mijn schoenen als mijn eigen toestel, of dat van buren en vrienden, zou beginnen haperen.”

“Het repaircafé maakte overduidelijk dat een team altijd meer kan, en dat een helpende hand onontbeerlijk is om sommige klusjes veilig te doen. Daarnaast is het juiste gereedschap voorhanden hebben vaak al het halve werk. Dit corporate café bood me inzichten in nieuwe hersteltechnieken, en dat was vooral dankzij de brede en uitgebreide ervaring die de Maakbaar-herstellers meebrachten. Daarnaast ontdekte ik professioneel en voor mij onbekend gereedschap.”

“Voor aspirant-herstellers is het initiatief sterk aan te raden. Het waren niet alleen leerzame, maar ook heel aangename repairdagen samen met collega’s, die je nu eens op een totaal andere manier beter leert kennen!”

Vele mensen kennen ondertussen het concept van een klassiek repair café, maar velen ook niet. Een klassiek repair café kort samengevat: Handige vrijwilligers in dorp of stad vinden elkaar en besluiten een aantal keren per jaar een gratis repair café in te richten. Dit doen ze omdat ze herstellen en mensen helpen leuk vinden. Inwoners uit de buurt komen langs met hun kapotte toestellen, fietsen of textiel om te laten herstellen. Meestal is hier ook iets te drinken en te eten en wordt het gezellig gemaakt. Dit leidt niet alleen tot herstel en aandacht voor herstel maar ook tot nieuwe lokale menselijke relaties en positieve samenwerkingen. Bij een repair café is iedereen een winnaar, het draagt zorg voor zowel onze planeet als zijn mensen.

Hoe verliep het corporate repair café bij Cronos?

De productfocus voor deze eerste editie waren (kleine) elektr(on)ische toestellen. Hiervoor werd er de laatste week van mei 2024 een eerste repairweek ingericht op dinsdag en donderdag telkens tussen 11 en 18 uur.

Cronos-bezoekers hadden de keuze om een tijdslot van 1 uur uit te kiezen en de herstelling te volgen, net zoals in een klassiek repair café. Ook werd er de mogelijkheid geboden om een toestel op voorhand binnen te brengen voor wie geen tijd kon vrijmaken op deze dagen. Dankzij het tijdslot reservatiesysteem was wachten niet nodig en werden bezoekers onmiddellijk geholpen door een hersteller. Hier zagen we dat er een gelijke verdeling was tussen mensen die de herstelling graag wilden volgen en mensen die een toestel binnenbrachten.

Cronos-herstellers werden op voorhand gerekruteerd en herstelden kapotte toestellen die werden binnengebracht. Hierbij werden zij bijgestaan door twee ervaren herstellers van Maakbaar Leuven. Na een eerste interne oproep voor herstellers meldden er zich meer dan 30 geïnteresseerde kandidaten voor een eerste verkennende online webinar. Uiteindelijk konden er 16 herstellers hun agenda vrijmaken tijdens 1 van de 4 herstelsessies tijdens de repairweek.

Foto: Peter onderzocht de Siemens combi-oven van Gerline, waarvan enkel de microgolffunctie niet meer werkte. Het probleem, een defecte voeding, werd gevonden, en er waren wisselstukken online te vinden om deze eventueel te herstellen.

Gerline vertelt:“Deze combi-oven van mijn ouders kan heel goed dienst doen in ons nieuwe huis. De oven werkt nog perfect, maar de microgolf niet meer. Ik heb zelf al veel opgezocht op YouTube en het internet maar ik ontbreek de kennis en skills om het toestel te openen en een juiste analyse te doen. Samen met Peter luktte dit vandaag wel en heb ik weer veel bijgeleerd. Dit is een fijn initiatief.

Peter vertelt:

Ik heb met veel plezier deelgenomen aan deze activiteit waarin we verschillende soorten toestellen, van huishoudelijke apparaten tot speelgoed, herstelden voor collega’s. Mijn ervaring als elektricien en mijn passie voor het repareren van diverse apparaten kwamen hierbij goed van pas. Ik vind het tv-programma ‘The Repair Shop’ fantastisch omdat het laat zien hoe de vaardigheden en kennis van herstellers een directe impact kunnen hebben op het leven van mensen.”

“Voor mij is het herstellen van toestellen niet alleen een manier om mijn technische vaardigheden in te zetten, maar ook een manier om anderen te helpen. Ik geniet van de directe interactie met de ‘klanten’ en het feit dat zij kunnen meekijken en geholpen worden. Het geeft me voldoening om te zien hoe een defect apparaat weer tot leven komt en de blijdschap van de eigenaar te ervaren. Het gevoel van gemeenschapszin en de mogelijkheid om bij te dragen aan duurzaamheid door apparaten een tweede leven te geven, motiveert me enorm.”

Wat was het resultaat van de eerste repairweek?

Tijdens de Cronos Care repairweek werden er 32 toestellen binnengebracht waarvan er 11 (34%) onmiddellijk gemaakt werden, en 6 (18%) na aankoop van vaak relatief goedkope wisselstukken maakbaar was. Dit brengt ons op ongeveer 50% maakbare toestellen, een slagingspercentage dat we ook zien terugkomen in de data verzameld door vele repaircafés wereldwijd voor elektrische toestellen.

We bespaarden 289 kg CO2, dat is zoals het laten groeien van 5 boompjes gedurende 10 jaar. Een mooie eerste start!

Maar we deden veel meer dan twee dagen herstellen… We zorgden ook voor:

  • Herstelopleidingen: Enkele herstellers volgden op voorhand een workshop solderen, aangevuld met een praktische basiscursus elektrohersteller. Er werden e-learnings ter beschikking gesteld voor alle kandidaat-herstellers. Tijdens de repairweek konden alle Cronos-herstellers rekenen op het advies van twee ervaren vrijwilligers van Maakbaar Leuven. Enkele zeer ervaren Cronos-herstellers stonden ook minder ervaren collega’s bij. Zo zette iedereen stappen naar meer kennis en meer herstel.

José vertelt: Ik heb altijd al interesse gehad in hoe dingen werken, maar ik miste de technische vaardigheden om daadwerkelijk apparaten te repareren. Deze workshop was voor mij een geweldige kans om nieuwe technieken te leren, zoals solderen en het gebruik van een multimeter.

Het was niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk om samen met collega’s te werken aan praktische oplossingen. Ik voelde me enorm trots toen ik mijn eerste succesvolle reparatie had voltooid, en ik kijk ernaar uit om deze vaardigheden in de toekomst vaker toe te passen”

  • Awareness: We brachten herstel en repaircafés meermaals onder de aandacht van 9.000 Cronos-medewerkers. Over awareness gesproken!
  • Purpose: Zowel bezoekers als hersteller voelden zich goed om te weten dat ze ervoor konden zorgen dat er minder afval is. Dat is een gevoel en soms ook frustratie dat leeft bij vele mensen.
  • Nieuwe positieve relaties: We organiseerden een uniek event dat mensen op een positieve manier samenbrengt en inspireert.
  • Hersteldata: Via Restarters.net registreerden we alle toestellen, met details van de probleemanalyse en de herstelresultaten. Deze data is een belangrijke voedingsbron voor allerlei analyses en nieuwe regelgeving. Zo ondersteunen we de missie van Restarters.

Waarom kwam er een corporate repair café bij Cronos?

Cronos Care streeft ernaar om het welzijn van alle Cronosieten te bevorderen door allerlei initiatieven te faciliteren.

Veerle Rovers, Wellbeing & Culture Manager bij Cronos Care, legt uit:Het idee voor een corporate repair café ontstond vanuit onze visie om bij te dragen aan een circulaire economie en het milieu te beschermen. Daarnaast wilden we een platform creëren waar collega’s hun vaardigheden kunnen delen, samen kunnen werken en nieuwe kennis kunnen opdoen. Dit initiatief past perfect binnen onze missie om een positieve impact te maken op zowel onze medewerkers als de planeet.

Askim Kintziger, Project manager Diversiteit & Inclusie bij Cronos Care, vertelt: “Ons allereerste Repair Café was een groot succes. We zullen dit daarom verankeren en permanent aanbieden aan onze Cronosieten. Ook kijken we naar mogelijkheden om het nog verder uit te breiden naar bv textiel en kledij.”

John Van Loock, Warehouse manager en gloednieuwe repair-shop hersteller vertelt:Toen Cronos Care met dit concept afkwam, heb ik geen seconde getwijfeld. Het is een dankbare aanvulling bij mijn magazijnwerk. Mijn hobby is modelbouw en dit was de perfecte gelegenheid om deze te verrijken. Het eerste repaircafé bracht een fantastische sfeer met zich mee. De energie en het enthousiasme van de collega’s waren aanstekelijk. Tijdens de twee voorbereidende hands-on workshops van Maakbaar leerde ik solderen, een multimeter gebruiken en kreeg ik allerlei basis herstelskills aangeleerd. Deze nieuwe skills kwamen al direct vanpas tijdens de repairweek. Zo hielp ik een collega met solderen.”

Foto: John herstelde de Miele stofzuiger van Veerle. Youri herstelde een haardroger.

Een primeur voor Maakbaar Leuven dankzij Cronos Care

Dankzij Cronos Care pionieert Maakbaar Leuven zijn eerste Corporate Repair Café. Maakbaar beschouwt het Corporate Repair Café als een nieuw en aanvullend herstelkanaal naast de klassieke repaircafés. Het Corporate Repair Café herstelt niet alleen toestellen, maar brengt ook de problematiek van e-waste onder de aandacht bij de personeelsleden en, met wat geluk, ook bij hun vrienden en familie. Zo vinden meer mensen de weg naar herstel en activeren we meer herstellers. Want meer herstel is dringend nodig.

Ik ben Cronos Care enorm dankbaar dat ze Maakbaar het vertrouwen hebben gegeven om, zowel hun als onze, eerste Corporate Repair Café te hosten. Samen met hun corporate power openen wij nieuwe kanalen naar meer, gemakkelijk en bereikbaar herstel, en dat is nodig.”Kris Jehaes, de bezieler van het concept en de projectcoördinator bij Maakbaar

Kris vult aan: “Vanuit Maakbaar weten we als geen ander hoe je een repair café moet organiseren. Maar als je dit voor een corporate gaat doen moet je de nodige bijkomende professionaliteit aan de dag kunnen leggen. Die ervaring heb ik opgedaan in mijn vorige carrièrepad waarin ik werkte in allerlei rollen bij vele bedrijven groot en klein. Wij bieden een volledig ontzorgd end-to-end pakket aan inclusief oa: Projectmanagement, interne marketing, richtlijnen voor bezoekers en herstellers, opleiding en begeleiding van herstellers, software, inrichting, herstelgereedschap en veiligheid. Dit natuurlijk in samenwerking met de projectverantwoordelijken bij de corporate.”

Ons ideale einddoel is om bij elke corporate een gemotiveerd team op te bouwen dat zelfstandig verder aan de slag gaat met het organiseren van herstelactiviteiten op regelmatige basis. Wij blijven beschikbaar waar nodig, maar wij gaan nog liever een volgende corporate overtuigen.

Foto: Bezoeker Kristof bracht 2 babymobieltjes binnen van TinyToys en Fisherprice die niet meer draaide. Daar heeft een baby natuurlijk niets meer aan, en boze babies, dat willen we niet. Joris van Maakbaar nam zowel Kristof, en beginnend hersteller Deepanjali, mee in het herstelproces. Samen herstelde ze beide mobieltjes.

Kristof vertelt:“Op advies van Joris kon ik zelf aan de slag met de reparatie. Het was een leerzame ervaring en ik ben blij dat ik heb volgehouden om ze te laten repareren in plaats van weg te gooien. Hoewel het geen dure artikelen zijn, gaat het voor mij om meer dan de kosten. We moeten leren meer te doen met minder en bewuster om te gaan met wat we hebben.”

Deepanjali, Financial Wellbeing Manager Cronos Care vertelt: “Duurzaamheid en de financiële voordelen die daaruit voortvloeien, zijn voor mij altijd een belangrijke drijfveer geweest om me in te zetten voor recycling en freecycling. Hoewel ik geen technisch wonder ben, verre van, heb ik sinds mijn kindertijd een diepe interesse gehad in het begrijpen van het hoe en waarom van dingen. Daarom vond ik het een fantastische kans om samen met professionals te mogen meesleutelen aan dit project. Het gaf me de mogelijkheid om mijn herstelinteresses in de praktische ervaring, en dat alles in een leerzame en inspirerende omgeving.”

Joris, vrijwilliger bij Maakbaar, vertelt: “Ik heb vele jaren repair cafés en verschillende herstellerworkshops op de teller staan, maar een ‘Corporate Repair Café’, dat was nieuw voor mij. Ik was heel benieuwd wat het zou worden. Al snel werd ik overdonderd door enthousiaste medewerkers die alles wilden weten over het demonteren en herstellen van uiteenlopende toestellen. Het was even wennen voor mij om er niet zelf aan te beginnen, maar de medewerkers te sturen, zelf te laten ontdekken en te herstellen. Allerlei basiszaken kwamen aan bod, zoals de juiste draairichting van moeren, het elektrisch vermogen van een broodrooster, het gebruik van een multimeter, foutenanalyse en natuurlijk logisch nadenken. Durven eraan te beginnen, te mislukken en opnieuw te beginnen. Volhouden dus. Een nieuwe ervaring voor mij om medewerkers, in een sociaal aangenaam klimaat, te kunnen begeleiden in dit stukje circulaire economie.”

Wat brengt de toekomst bij Cronos Care

Na het succes van deze eerste repair week wilt Cronos Care verdergaan met het permanent aanbieden van een hersteldienst in hun magazijn.

Corporate Repair Café - Repair Labo

Medewerkers kunnen tijdens de openingsuren van het magazijn toestellen binnenbrengen voor herstel. Er zijn enkele permanente werkbanken ingericht waar o.a. herstellers John en José op wekelijkse basis enkele toestellen willen herstellen. Als een bepaalde herstelling te moeilijk blijkt kunnen ze advies vragen bij ervaren Cronos-herstellers die dankzij de eerste repairweek gevonden werden. Daarnaast blijft Maakbaar Leuven ook bereikbaar.

En zo is Cronos op weg naar nog veel meer fijne repair verhalen en nieuwe relaties die kunnen ontstaan op slechts enkele uren.

Op de foto van links naar rechts: Peter, Els, Daryl, Youri, Kristof en Erik.

Nog enkele verhalen van bezoekers om het af te leren….

Els vertelt: “Naast mijn full-time job ben ik in mijn vrije tijd een petsitter en een van mijn klanten (toevallig ook een Cronosiet!) was voor een maand naar Italië. Haar steelstofzuiger was in panne gevallen een dag voor haar vertrek en ze kreeg hem niet meer aan de praat. Aan het begin van mijn oppasperiode voor haar twee poezen kwam de mail binnen voor het Cronos Repair Café en ik zag mijn kans schoon. Samen met Peter hebben we de stofzuiger helemaal uit elkaar gehaald, een vastgeraakt hoopje vuil verwijderd en een losse draad ineens mee vastgeschroefd. Nu is de zuigkracht, mits nog het vervangen van één van de filters, weer helemaal zoals voordien. Top initiatief en een blije klant er bovenop!”

Kristof vertelt: “Mijn Seb Deluxe grillmachine maakt al meer dan 15 jaar lekkere croques. Maar de knop die de temperatuur regelt was losgekomen en verstopte zich in het toestel. Joris en Erik vonden een goede oplossing om hem weer vast te zetten, zodat hij er misschien nog eens 15 jaar tegen kan.

Waarom Maakbaar is gestart met corporate repair cafés.

Volgens de 4de editie van de driejaarlijkse Global E-waste Monitor van het United Nations Institute for Training and Research (UNITAR) produceerde de mensheid in 2022 een recordhoeveelheid van 62 miljoen ton aan e-waste, een stijging van 82% ten opzichte van 2010 en op schema om tegen 2030 nog eens met 32% te stijgen tot 82 miljoen ton.

De 62 miljoen ton e-waste die in 2022 werd gegenereerd, zou 1,55 miljoen vrachtwagens van 40 ton vullen, die een bumper-aan-bumper-lijn rond de evenaar kunnen vormen. Ondertussen werd minder dan een kwart (22,3%) van de jaarlijkse e-waste-massa van 2022 gedocumenteerd als correct ingezameld en gerecycled, waardoor natuurlijke hulpbronnen ter waarde van 62 miljard USD verloren bleven en de risico’s op vervuiling voor gemeenschappen wereldwijd toenamen.

Bron: FAIRPHONE 2023 Impact Report & UNITAR Global E-waste Monitor 2024

De grootste productgroep in deze berg van e-waste zijn kleine elektrische apparaten. Kleine apparatuur vormt de grootste categorie van e-waste in termen van massa, goed voor 20 miljard kg in 2022, of bijna een derde van het totale wereldwijde e-waste. Slechts 12% wordt gedocumenteerd als formeel ingezameld en gerecycled. Het zijn deze toestellen waar o.a. repaircafés en ook Maakbaar Leuven op inzet.

Klassieke repair cafés bestaan ondertussen wereldwijd en ontstonden in 2009 in Amsterdam. Ze zijn relevant om de afvalberg te verkleinen en awareness te creëren dat het anders kan als het gaat om duurzaam omgaan met grondstoffen. Ze leren mensen om weer in te zetten op hergebruik en herstel van spullen. En dat is nodig want dankzij onze kapitalistisch ingestelde wegwerpmaatschappij zijn we collectief vergeten dat herstellen kan en moet.

Begin 2023 is vzw Maakbaar Leuven gestart met het concept repair cafés in een corporate format te gieten om in het najaar van 2023 hierover te praten met verschillende corporates in een grote straal rond Leuven. Daarbij gaat Maakbaar op zoek naar bedrijven van minstens 1000 medewerkers met 1 centraal bedrijfskantoor. Dit is wat volgens ons minimaal nodig is om voldoende herstellers en toestellen te vinden voor een relevant Corporate Repair Café.

Repair cafés zijn dus niet nieuw, maar Corporate Repair Cafés zijn dit wel. Het nadeel van een klassiek repair café is dat deze voor vele mensen een te hoge drempel vormt om verschillende redenen, ook al is deze ‘dienst’ gratis. Er zijn verschillende drempels, maar de belangrijkste is om hiervoor tijd vrij te maken tijdens het weekend. Daarnaast is er het gemak (en ook het genot) van iets nieuw online te kunnen kopen met één druk op de knop.

Een Corporate Repair Café kan een zeer relevant en klantvriendelijk herstelaanbod neerzetten door en voor corporate medewerkers. Je brengt je toestel gewoon mee naar je werkplek. De afvalberg is meer dan groot genoeg en elk repair-initiatief is dan ook relevant.

Bij VZW Maakbaar helpen we je graag verder bij het organiseren van je eigen repair café, contacteer hiervoor kris@maakbaarleuven.be

Scroll to Top